همگام با قرآن
مفهوم آيه الکرسي(15)
. فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ
(بقره/256)
پس کسيکه به طاغوت کفر ورزد و به خداوند ايمان آورد ، به دستگيره ي محکمي چنگ زده که گسستني براي آن نيست ، و خداوند شنوا و دانا است
دستگيره ي محکم
- واژه ي طاغوت از طغيان گرفته شده ، و طاغوت در اينجا به معناي بت يا شيطان و يا سردمداران گمراهي مي باشد ، خداوند در اين آيه مي فرمايد کسيکه به طاغوت کفر بورزد و با آن مخالفت نموده و از آن بيزاري جويد (1) ، و در عوض به خداوند ايمان آورده ، او را تصديق نمايد و در زندگي به او اطمينان نموده و اميد به او داشته باشد و در برابر حق تواضع کند و تسليم باشد(2) ، به دستگيره اي چنگ زده که جدا شدن و گسستي براي آن نخواهد بود ، در اينجا مقصود از دستگيره ، يک شئ مادي و محسوس نمي باشد (32) ، بلکه يک امر معقول مي باشد (4) و شامل دستگيره هاي معنوي وروحاني چون هدايت الهي و معارف قرآني مي گردد (5)
- رسولخدا صلي الله عليه و آله فرمودند : امامان ، از نسل حسين عليه السلام مي باشند ، هر کس از آنان اطاعت کند از خدا اطاعت کرده و هر کس نافرماني آنها را نمايد ، از خدا نافرماني نموده ، آنان دستگيره ي محکم (عروه الوثقي) و وسيله به سوي خداوند مي باشند (6) و نيز رسولخدا صلي الله عليه و آله به علي عليه السلام فرمودند : تو دستگيره ي محکم هستي (7) بر اين اساس مي توان گفت يکي از مصاديق مهم براي عروه الوثقي ولايت اهل بيت عليهم مي باشد ، ولايتي که شامل دوستي و سپس پيروي از آن بزرگواران و رسيدن به سعادت دنيا وآخرت مي گردد ، لذا رسول خدا خطاب به علي عليه السلام فرمودند : . شما اهل بيت حجت خداوند بر خلق او هستيد و شما دستگيره ي محکمي هستيد که هر کس به آن چنگ زند هدايت يابد و هر کس آن را رها نمايد گمراه گردد (8)
پرسش :چرا اهل بيت عليهم السلام به عنوان عروه الوثقي معرفي شده اند ؟
پاسخ : چون اهل بيت (ع) عالم و عامل به قرآن و ادامه دهنده ي راه پيامبر صلي الله عليه و آله بوده و با پيروي از آنان انسان به سعادت دنيا وآخرت دست مي يابد .
----------------------
1-آلاء الرحمن في تفسير القرآن، ج1، ص: 229
2-من هدى القرآن، ج1، ص: 445
3-سواطع الإلهام في تفسير القرآن، ج1، ص: 239
4-مقتنيات الدرر و ملتقطات الثمر، ج2، ص: 116
5-مواهب الرحمان في تفسير القرآن، ج4، ص: 292
6-البرهان في تفسير القرآن، ج1، ص: 523
7-البرهان في تفسير القرآن، ج1، ص: 524
8- بحارالأنوار ج : 23 ص : 142
درباره این سایت