همگام با قرآن


مفهوم آيه الکرسي(5)


اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ .


(بقره 255)


خداوند که هيچ معبودي به جز او نيست ، زنده و پاينده است


توحيد و اخلاص



  • همانگونه که گفته شد " لا اله الا الله " به اين معنا است که هيچ معبودِ حقّي ، جز "الله " که خداي يکتا ، بي همتا و بي نظير است ، وجود ندارد و تنها خداوند يکتا شايسته ي عبادت است ، لذا در سوره ي حمد ، مي گوييم  : "ايّاک نعبد"  (1) : خدايا تنها تو را مي پرستيم ،  از اين رو هر کسي که عملي را انجام مي دهد ، بايد براي خداوند انجام دهد  تا از سوي او پذيرفته شود نه براي غير او ، که در اينصورت از سوي خداوند پذيرفته نخواهد شد ، از اين جا است که اخلاص معنا پيدا مي کند ، و اخلاص يعني خالص ساختن عمل براي خدا ، از اين رو هر نيّت و انگيزه اي جز خدا ، ناخالصي محسوب خواهد شد ، ومانعي براي قبولي عمل به حساب مي آيد .

  • امام علي عليه السلام مي فرمايند : خوشا بحال کسيکه عملش ، علمش ، دوستيش ، دشمنيش ، گرفتنش ، رها کردنش ، سخنش و سکوتش همه براي خدا باشد (2) ، بر اساس اين سخن ، فرد مؤمني که اهل توحيد است ، لازم است جز خدا را در نظر نگيرد ، و تمام حرکات و سکنات او فقط و فقط براي خدا باشد ، اين سخن به اين معنا است که انسان مؤمن با انگيزه هاي نفساني ، شيطاني و غير الهي ، کار نمي کند ، از اين رو ، اگر در کاري از انسان مؤمن تشکّر نگرديد  ، و اگر آنطور که بايد و شايد ، قدر او را ندانستند ، اگر از او تعريف نکردند ، اگر او را به بالاي مجلس دعوت نکردند ، هيچکدام باعث نمي شود از اهداف الهي خود دست بر دارد  ، لذا  او به دنبال مطرح کردن خود ، تعريف کردن از خود  ، تظاهر و  خودنمايي نمي باشد .

  • و يکي از مهمترين آثار اخلاص  ، دور شدن انسان از ريا ، نفاق و دو رويي است ، به همين جهت است که "ريا " را نوعي شرک دانسته اند ، زيرا  کسي که ريا کار است ، از اخلاص فاصله گرفته و عملش را براي خداوند خالص نکرده و در اعمال ِخويش به غير خداوند نظر داشته است ، امام علي عليه السلام مي فرمايند : کمترين ريا ، شرک است (3) ، به اين معنا که : ريا هر مقدار کم هم باشد ، به مسير شرک راه يافته است ، رسولخدا صلي الله عليه واله نيز فرمودند : بيشترين چيزي که بر شما مي ترسم ، شرک کوچکتر است ، مردم گفتند : شرک کوچکتر چيست ؟ حضرت فرمودند : ريا مي باشد . (4)


پرسش : توحيد چگونه بر اخلاص دلالت دارد ؟


پاسخ : يکي از شاخه هايِ توحيد ، توحيد در عبادت است به اين معنا که عبادت تنها شايسته ي خداوند يکتا است ، و کسي که اخلاص دارد ، عبادت خود را فقط براي خدا انجام مي دهد و دچار ريا ، تظاهر ، خود نمايي و نفاق نمي گردد .


---------------------------


1-الفاتحه /5


1-طوبى لمن أخلص للّه عمله و علمه و حبّه و بغضه و أخذه و تركه و كلامه و صمته (غررالحکم)


3-  ايسر الرّياء الشّرك (غررالحکم)


4-قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمُ الشِّرْكُ الْأَصْغَرُ قَالُوا وَ مَا الشِّرْكُ الْأَصْغَرُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هُوَ الرِّيَاء (مستدرك‏ الوسائل  ج   1   ص  106   )


 


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : خداوند ,معنا ,اخلاص ,توحيد ,عبادت ,انسان ,رَسُولُ اللَّهِ ,الشِّرْكُ الْأَصْغَرُ ,قَالَ رَسُولُ ,انسان مؤمن ,براي خداوند ,قَالَ رَسُولُ اللَّهِ
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

سراي غزل دکوراسیون خانه ادب بعد از بیست و سه wikapool آموزش برنامه نویسی در ری اکت و نود جی اس کاروان حج حبیب فروش زغال Dean سیستم اسمزمعکوس