همگام با قرآن


مفهوم آيه الکرسي(12)


.يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْديهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا يُحيطُونَ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاء.


(بقره/255)


خداوند آنچه را پيش روي مردم و آنچه را پشت سر آنان است مي داند و آنان به چيزي از دانش خداوند احاطه ندارند جز به آنچه او بخواهد


علم خداوند



  • اين بخش از آيه الکرسي از علم و آگاهي خداوند نسبت به انسان سخن مي گويد ، و مي فرمايد : خداوند از آنچه پيش روي انسان ها مي باشد آگاه است ، و مقصود از آن : اعمالي است که انسان ها در زندگي خود انجام داده اند که گويا در مقابل آنان است ، و نيز خداوند از آنچه انسان ها پشت سر گذاشته اند ( از خوب و بد ) آگاه است که مقصود :آثار ي است که بعد از خود باقي گذاشته اند ، حال اين آثار خير باشد يا شرّ ، که خداوند از همه ي آنها با خبر است (1) برخي از مفسران گفته اند مقصود از (ما بين ايديهم ) هر آنچيزي است که بوده و گذشته و مقصود از (ما خلفهم) هر آنچيزي است که هنوز نيامده وتحقق نيافته ، و خداوند از همه ي آنها آگاهي دارد (2)

  • علاوه بر اينکه هيچکس از معلومات خداوند (3) و آنچه خداوند به آن علم دارد ،آگاهي نداشته و به آن احاطه نخواهد داشت  مگر به آنچه که خداوند بخواهد که از آن آگاه گردند ، در روايتي از امام باقر عليه السلام وارد شده : خداوند علم خاصي دارد وعلمي عام ؛ علم خاص علمي است که خداوند فرشتگان مقرّب و پيامبران مرسل را از آن آگاه نکرده است  و علم عام علمي است که خداوند فرشتگان مقرّب و پيامبران مرسل را از آن آگاه نموده است و آن علم از طريق پيامبر صلي الله عليه وآله به ما (اهل بيت) رسيده است(4 )


پرسش :مقصود از علم خاص خداوند ، چه علمي مي باشد ؟


پاسخ : علم خاص خداوند علمي است که غير از خداوند کسي از آن آگاه نمي باشد و در مقابل آن علم عام است که فرشتگان مقرب خداوند و پيامبران مرسَل و نير ائمه عليهم السلام از آن آگاه مي باشند (5)


-------------------------


1- تبيين القرآن، ص53


2-تفسير الصافي، ج‏1، ص: 282


 3-در اينجا علم به معلوم تفسير شده است ، زيرا علم خداوند عين ذات او مي باشد و قابل تبعيض نبوده و استثناء بردار نيست ، لذا  "علم" تفسير به "معلوم" گرديد تا بشود از آن استثناء نمود(عالم الغيب فلا يظهر علي غيبه احدا الا من ارتضي من رسول : خداوند عالم به غيب است و  کسي را بر غيب خود آگاه نمي کند جز کسي از رسولان را که راضي باشد)مقتنيات الدرر و ملتقطات الثمر، ج‏2، ص: 111


4-تفسير اثنا عشري، ج‏1، ص: 456 (توحيد صدوق، صفحه 138 (باب 10)، حديث 14)


5-توحيد صدوق ص 138 حديث 15


 


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

دانلود کامل عصر جدید،دانلود عصر جدید کیفیت بالا دبیرستان محمد کشاورز جود اخبار روز دنیا در زمینه بهداشت و سلامت Iran news کویر رایانه همه چی باهم Everything you want طراحی سایت حرفه ای